Senast uppdaterad: 2014-01-21
Gastronomiska Akademien
Guldmedalj


Guldmedalj





Gastronomiska Akademiens GuldmedaljBeskriv Bilden

"för utomordentliga insatser för svensk matkultur”


till Richard Juhlin Champagnekännare och författare

När man som svensk besöker Champagne, dröjer det inte länge innan Richard Juhlins namn dyker upp, omnämnt med en respekt och förtjusning man sällan ser hos fransmän. Antagligen har han utfört något förbluffande i deras källare.
Det var nog först när Richard i september 2002 hade release för sin bok ”3000 champagner” i Operakällarens matsal som många förstod hans position. Där stod vinmakare från de fem producenter han gett toppbetyg i boken och hällde upp sina viner: Bollinger, Krug, Louis Roederer, Salon och Jacques Selosse. Ja, kultproducenten Anselme Selosse hade tagit sig utomlands för första gången.
I Champagne gillar odlarna att öppna flaskor och låta folk gissa, och när Richard kom dit var han en ung, exceptionellt doftkänslig gympalärare som tyckte det var kul och inget hade att förlora. När han gissade rätt årgång sprang de och hämtade en ny flaska, och efter den tredje rätta gissningen ringde de grannarna. Så spred sig ryktet där nere. Han utsattes för många sådana tester, och då var det bara roligt, så länge som det skedde i liten skala.
Idag vet alla när han kommer till Champagne, och han kan inte längre dra fördel av att vara en obemärkt svensk som fick höra sådant som inte var avsett för officiella öron.
Har då hans framfart fått några följder?
Hans fokus på gamla champagner har bidragit till att priserna på dessa stigit, och att de stora husen oftare släpper särskilda vinotekserier. Det andra är att odlarna från de bästa byarna har ryckt upp sig, börjat utnyttja sin druvkvalitet och tagit marknadsandelar. Tidigare fick han ofta höra ”Det är bara odlarchampagne, knappt drickbart”, men så låter det inte längre.
Själv tycker jag nog att han är samma Richard som för tjugo år sedan, om än något luttrad av livets svängar. Han märker dock ibland på folks nervösa bemötande att han framstår som någon annan. Hans kändisskap har gjort att röda mattan oftare rullas fram, och det har blivit enklare för honom att ställa kinkiga krav. Och den sensibla näsan lär bli ännu mer ryktbar när han nu efter 8000 champagner ger ut boken ”En doft av Champagne”.
ingen sidfot existerade i denna design